Pozyskiwanie środków finansowych

Jak przejść od lokalnej inicjatywy do profesjonalnie funkcjonującego klubu czy stowarzyszenia? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne.
Najważniejsza jest inicjatywa, a przy odrobinie determinacji możemy stworzyć dobrze prosperujący projekt.
W naszym krótkim poradniku dowiecie się również jak pozyskać niezbędne do funkcjonowania środki finansowe.
Etapy powstawania i realizacji projektu w ramach inicjatywy lokalnej

Oddolna inicjatywa społeczna - potrzeba jej wprowadzenia
- Inicjatywa lokalna czyli projekt o zasięgu lokalnym z udziałem zainteresowanych mieszkańców tej społeczności.
- Projekt musi być odpowiedzią na potrzeby społeczeństwa, który przeciwdziała i zapobiega powstawaniu problemów, służy rozwojowi aktywności lokalnej np. rozwój aktywności ruchowej.
- Odbiorcami projektu są mieszkańcy danej społeczności lokalnej.
Budowanie kapitału ludzkiego wokół inicjatywy
- Wspólna pasja, potrzeba w środowisku lokalnym przeradza się w chęć zrobienia czegoś „wielkiego” i budującego dla nas samych i naszego społeczeństwa.
- Wspólna pasja łączy ludzi w grupę przy uwspólnionych celach /motywacja i zaangażowanie/.
- Zarażamy pasją, ideą rodziców, dzieci, trenerów itp.
Wytyczenie wspólnych celów wynikających z potrzeb wprowadzenia projektu
- Określenie celu projektu, który chcemy zrealizować projekty długo i krótko terminowe.
- Korzyści dla beneficjentów projektu /dla dzieci, rodziców, szkoły, trenerów, szkoły, administracji publicznej, biznesu/.
- Kształtowanie środowiska wokół lokalnego projektu /wizerunek, popularność, wspólność działań, autorytety, baza danych/.
- Model społeczności siatkarskiej. Jak to funkcjonuje?
Model społeczności siatkarskiej. Jak to funkcjonuje?

Zbudowany fundament podstawą do…
Utworzenia podmiotu np.:
- UKS
- Stowarzyszenie
- Fundacja
- Inne formy prawne
Możliwość pozyskiwania środków finansowych publicznych
- Jednostki samorządu terytorialnego (gmina, powiat, urząd marszałkowski) co roku ogłaszają otwarte konkursy na realizację zadań publicznych z zakresu np. kultury fizycznej, kultury, ochrony i promocji zdrowia itp.
- W zarządzeniu organ wykonawczy jednostka samorządu terytorialnego określa budżet na konkretne zadanie, podaje terminy składania ofert oraz wzór formularza na którym stowarzyszenie składa swoją ofertę do urzędu.
- Dotacje możemy pozyskiwać na systematyczne stałe szkolenia lub imprezy cykliczne.
Finanse prywatne - darowizna
- Firmy lokalne wsparciem dla naszej oddolnej inicjatywy /korzyści biznesowe/.
- Wyróżniamy sponsoring finansowy, rzeczowy, usługowy.
- Darowizna jest formą bezzwrotnej pomocy i nie musi mieć formy pisemnej.
- Umowa sponsoringu w której nie są określone korzyści dla sponsora traktowana jest jak umowa darowizny i stanowi przychód organizacji np. umowa o bezgotówkowej wymianie usług.
Finanse społeczne
- Składki członkowskie to obowiązkowe wpłaty osób, które przyjęły dobrowolnie członkostwo w organizacji pozarządowej.
- Opłaty od adresatów projektu np. miesięczne opłaty od rodziców uiszczane za zajęcia sportowe.
- Działalność OPP - akcja 1%.
Inne źródła finansowania
- Szkolne Związki Sportowe.
- Programy rządowe - np. Ministerstwo Sportu i Turystyki.
- Lokalne grupy działania.
- Instytucje Unii europejskiej np. Departament Funduszy Europejskich przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego.
- Portal funduszy europejskich.
- PZPS
- CEV
- FIVB
Działalność gospodarcza
- Organizacja może założyć działalność gospodarczą której zysk przeznaczany jest na cele statutowe.
- Określenie korzyści biznesowych dla sponsora /oferta współpracy marketingowej/.
- Sponsoring - obustronne korzyści w drodze umowy cywilnoprawnej np. umowa o świadczeniu usług reklamowych.
Zarządzanie finansami
- Określamy cele statutowe UKS, stowarzyszenia i strategię rozwoju – tworzymy swój plan marketingowy (działania długo i krótko terminowe).
- Planujemy - podejmujemy działania decyzyjne mające na celu w sposób uporządkowany zapewnić realizację naszej strategii (budujemy mapę źródeł finansowania stowarzyszenia).
- Tworzymy plan finansowy potrzebny do realizacji naszych celów.
- Określamy kto będzie prowadzić księgowość organizacji - biuro rachunkowe na zewnątrz czy osoba pracująca w stowarzyszeniu.
- Sprawozdawczość - tworzymy rzetelne i wiarygodne sprawozdania z realizacji zadań publicznych (dotacji) i przekazujemy właściwym organom.
- Monitorujemy, kontrolujemy i przewidujemy naszą politykę finansową.
Dziś ważne jest wszystko - Richard Hall
- Decydując się na współpracę z potencjalnymi darczyńcami, sponsorami, instytucjami bądź kreatywny.
- Buduj i poszerzaj swoją bazę kontaktów.
- Bądź pewien swoich działań i celów które chcesz osiągnąć.
- Wyróżniaj się w tłumie, pracuj na swoją markę i zaufanie.
- Wykaż się empatią i daj ludziom korzyści.
- Dbaj o swoich partnerów publicznych i prywatnych.
Bernadetta Tkacz
Stowarzyszenie ALPS Wadowice
34-100 Wadowice, ul. Mickiewicza 27
Tel. 519 352 919
bernadetta.tkacz@wp.pl