Nauczyciel wychowania fizycznego XXI wieku
Nauczyciel w swojej codziennej pracy w szkole ma ogromne możliwości wszechstronnego oddziaływania na ucznia. Sposób przekazywania wiedzy powinien zmieniać się wraz z rozwojem technologicznym i cywilizacyjnym. O wykorzystaniu w zajęciach środków audiowizualnych mówi się od dawna.
Niektórzy w miarę możliwości finansowych i lokalowych obiektów szkolnych, w tym też sportowych, próbują urozmaicać lekcje wychowania fizycznego, inni przechodzą obok tematu wykazując małą aktywność i brak innowacyjności. Każdy nauczyciel wkładający serce w swoją pracę będzie poszukiwał różnych sposobów przekazywania wiedzy, w szczególności nauczyciel wychowania fizycznego stając przed grupą oczekującą na przeżycie kolejnej przygody jaką powinno być uczestniczenie w lekcji wychowania fizycznego. Do takich zajęć nauczyciel powinien przygotowywać się jak do każdej innej lekcji.
Przemyślany scenariusz ćwiczeń, to szansa na atrakcyjne zajęcia i zadowolenie uczniów. Stosowanie różnych pomocy szkoleniowych i form prowadzenia zajęć powinno wejść w nawyk każdemu nauczycielowi, którego powołaniem jest praca z młodym człowiekiem. „Myślenie przyborami” to dobry nawyk rozwijający zarówno ucznia jak i nauczyciela. Współczesność oferuje ciągle nowe możliwości. Jest powiedzenie, że z dziećmi należy pracować tak samo jak z dorosłymi tylko jeszcze lepiej. Dzieci obserwują wydarzenia sportowe widzą podejście trenerów, ich zaangażowanie, kreślone przez nich na tablicy schematy akcji, słyszą o odprawach z zawodnikamiz analizą video, oglądają relacje z treningów z atrakcyjnymi przyrządami i chcą mieć chociażby namiastkę tych przeżyć w swojej szkole.
"Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek."
Albert Einstein
Dzisiejszy nauczyciel wychowania fizycznego może wzbogacić prowadzone lekcje za pomocą prezentacji multimedialnych czy filmu instruktażowego, wykorzystując w tym celu urządzenia multimedialne takie, jak np.: laptop, rzutnik multimedialny, tablica interaktywna, plakaty poglądowe.
Innym istotnymi elementami kreującymi środowisko sportu szkolnego są różne sposoby przekazu informacji o działalności i osiągnięciach różnych sekcji, tworzące atmosferę profesjonalnego klubu z jego historią i współczesnością. Taką rolę w szkole pełnią tablice ogłoszeń z rekordami szkoły, dyplomami z zawodów, turniejów i olimpiad sportowych oraz gablotki z pucharami. Jest to również strona internetowa szkoły z zakładką osiągnięć sportowych.
Ważną sprawą jest również kodeks ucznia - sportowca, stanowiący wzór zachowań w różnych sytuacjach. Przydałby się też kodeks nauczyciela, który powinien mieć na uwadze kilka oczywistych, ale często zapominanych powinności.
Nauczyciel wychowania fizycznego powinien:
- opracować system pochwał i ocen motywujących, np. za widoczne zaangażowanie w lekcję, współdziałanie w grupie, postawę "fair play", pokonywanie swoich słabości, postępy w nauce;
- wykazywać się sprawnością ruchową, ułatwiającą poprawną demonstrację ćwiczeń;
- aktywnie uczestniczyć w procesie dydaktycznym oraz brać udział w grach zespołowych jako zawodnik lub sędzia;
- prowadzić zajęcia ruchowe na wolnej przestrzeni, jeśli tylko pozwalają na to warunki atmosferyczne;
- umożliwić wszystkim chętnym uczniom branie udziału w zawodach sportowych na poziomie szkolnym, nie ograniczając się tylko do wąskiej, wyselekcjonowanej grupy ponadprzeciętnie sprawnych sportowców;
- troszczyć się o wszechstronny rozwój sprawności fizycznej wychowanków na lekcjach i w trakcie zajęć pozalekcyjnych;
- zachęcać rodziców do aktywności fizycznej realizowanej wspólnie z dziećmi, gdyż wzory zachowań rodzinnych przekładają się bezpośrednio na postawy dzieci.
Prowadzenie zajęć wychowania fizycznego wg wspomnianych powyżej wskazówek, zagwarantuje sportowe zaangażowanie i pozytywne nastawienie zarówno nauczycieli, jak i uczniów, ale ten kodeks nauczyciel powinien nosić w sobie.
Redakcja portalu