TRENING INDYWIDUALNY ALTERNATYWĄ TRENINGU ZESPOŁOWEGO
![](/pliki/ed/sos_info_white.jpg)
TRENING INDYWIDUALNY ALTERNATYWĄ TRENINGU ZESPOŁOWEGO
"Trening Sportowy jest to proces stabilizacji sportowej, który nie naruszając harmonijnego rozwoju osobowości zawodnika, zmierza do maksymalnego rozwinięcia tych jego cech fizycznych, psychicznych i wychowawczych, które zapewniają mu osiągnięcie najlepszego wyniku"
T. Ulatowski"
Trening sportowy to proces długotrwały i złożony, zmierzający do optymalnego ukształtowania cech i właściwości ustroju zgodne z modelem mistrzostwa sportowego w danej dyscyplinie czy konkurencji"
H. Sozański
Technika jest to umiejętność ekonomicznego celowego i swobodnego wykonywania wszelkich czynności ruchowych, niezbędnych w skutecznym prowadzeniu gry w określonych warunkach. Umiejętność ta zależy od zdolności ruchowych ćwiczącego oraz częstotliwości powtarzania ćwiczeń. Wykonywanie ćwiczeń powinno doprowadzić do pewnego i szybkiego, prawie automatycznego wykonywania określonych czynności. Dobre opanowanie techniki pozwoli ćwiczącym skierować uwagę na prawidłowe wykonanie zadań taktycznych w czasie gry.
METODY NAUCZANIA TECHNIKI: -Celem jest osiągnięcie najwyższego jej poziomu
-Gry i zabawy i jej wartości: rozwijają i pomagają w kształtowaniu nawyków ruchowych, ogólnej sprawności fizycznej, uczą podstaw techniki, wpływają na rozwój emocjonalny
-forma ścisła i jej wartości: prawidłowe objaśnienie i pokaz podczas nauki techniki oraz zapobieganie błędów wykonania wymagają maksymalnego skupienia uwagi w celu bezbłędnego wykonania ruchu.
Metodami formy ścisłej są :
Metoda syntetyczna- stosowana przy nauczaniu elementów technicznych w całości
Metoda analityczna- podzielenie elementu technicznego na sekwencje
Metoda kompleksowa- nauczanie techniki w warunkach złożonych oraz jego doskonalenie, fragmenty gry
PRZYGOTOWANIE TECHNICZNE
Przygotowanie techniczne- sposób opanowania takiego zasobu zadań ruchowych (technicznych działań), który w połączeniu z właściwościami budowy ciała, sprawności, psychiki itp. pozwala uzyskać racjonalne i efektywnie najlepsze wyniki sportowe w sposób zgodny z przepisami obowiązującymi w danej dyscyplinie.
Do najważniejszych cech przygotowania technicznego zaliczamy swobodę, ekonomikę dostosowanie techniki do indywidualnych cech ćwiczącego (wysokość ciała, siła itd.) warunków w jakich stosujemy techniki ruchu, trafność wyboru w czasie i przestrzeni .
MODEL TECHNIKI SPORTOWEJ to model techniki na którym wzoruje się trener (np. w oparciu o własne doświadczenie, książki, filmy , konferencje czy technikę zawodnika najlepszego) W nauczaniu techniki należy stosować :
-prawidłowy pokaz i objaśnienie i wielokrotne powtarzanie ćwiczeń
- planowanie i dobór celowych ćwiczeń
- eliminowanie błędów technicznych
-utrwalanie i stabilizacja nawyków ruchowych na wysokim poziomie
- precyzja wykonywania w czasie zmiany stopnia trudności ćwiczeń technicznych
- wykorzystanie kamery podczas nauki techniki
ZAŁOŻENIA W TRENINGU INDYWIDUALNYM
W treningu poświęconym piłce siatkowej uwzględniamy następujące elementy techniczne:
-odbicia sposobem górnym i dolnym
-zagrywka
- przyjęcie
-wystawa
-atak
-blok
-obrona
Założeniem projektu SOS. jest aby w treningu indywidualnym brali udział najbardziej utalentowani, perspektywiczni o bardzo dobrych warunkach fizycznych uczniowie.
Nie wszyscy w grupie treningowej są sami utalentowani. Często do wysokiego poziomu sportowego i gry w piłkę siatkową dochodzą uczniowie którzy są:
-mniej utalentowani siatkarsko, ale z dużym potencjałem psychomotorycznym
-mniej utalentowani siatkarsko o bardzo dobrych warunkach wzrostu, którzy potrzebują więcej czasu na opanowanie techniki gry
-mniej utalentowani siatkarsko o pozytywnej osobowości, perfekcjoniści i liderzy
-o słabszych warunkach fizycznych odznaczający się wysokim poziomem sprawności fizycznej i charakterem do sportu a w przyszłości spełniający rolę libero
Trening indywidualny planujemy dla uczniów po 2 godziny w tygodniu w zależności od:
- wieku łącząc ich w przedziały 12-13 lat ,14-15 lat ,16-17 lat ,18-19 lat różnicując oczywiście program i metody pracy treningowej
-poziomu możliwości i umiejętności mam tu na uwadze trudność ćwiczeń, ilość powtórzeń, tempo
-pozycji na boisku i roli jaką ma uczeń w zespole
Planowanie treningu indywidualnego kierujemy na następujące aspekty:
-nauczanie techniki użytkowej(pokaz i objaśnienie, filmowanie)
-doskonalenie techniki(analiza filmów ,pokaz wzorca)
-eliminowania błędów(pokaz wykonania ćwiczenia na filmie i jego analiza)
-wizualizacja, rozwijanie emocjonalne(rozmowa, ankiety)
-prowadzenie historii zrealizowanych zadań treningowych (monitoring)
W zaplanowanym działaniu trenera wobec zawodnika biorącego udział w treningu indywidualnym kierujemy temat którego elementu technicznego będzie dotyczył oraz cele i zadania.
SPSOSOBY POMIARU POSTĘPÓW
-obserwacja wizualna a spostrzeżenia na bieżąco przenoszone do karty historii treningu zawodnika
-analiza nagranych filmów z treningu indywidualnego oraz nagrywanie zawodnika podczas treningu zespołowego
-zastosowanie uczonych zadań w treningu zespołowym
-prowadzenie statystyki działań zawodnika w treningu zespołowym
Trener planując trening indywidualny ma na myśli konkretnego zawodnika(ów) Wcześniej informuje ucznia przekazując jaki będzie temat i jakich zadań do wykonania ma się spodziewać.
Każdy uczeń(zawodnik) powinien prowadzić dokumentację w formie filmów i zapisaną w zeszycie historię dotyczącą indywidualnej pracy na treningach. Powinny się tam znaleźć uwagi postępów co mi dzisiaj w treningu wyszło -bądź nie.
Każdy trener monitorując trening ucznia też powinien prowadzić zapis stosowanych ćwiczeń doskonalących, usuwających błędy w technice.
Odpowiadamy sobie na pytanie i określamy w jakim wymiarze czasowym i stopniu poziomu trenowany element techniczny został opanowany.
Pamiętajmy że na rozwój siatkarza(siatkarki) ma wpływ trening zespołowy ale nie zapominajmy systematycznie trenować indywidualnie.
Życzę wszystkim trenerom piłki siatkowej pracy z jak największą ilością utalentowanej młodzieży.
Skuteczności w prowadzeniu naborów i wychowania przyszłych Reprezentantów(tek) Polski w piłce siatkowej.
Ćwiczenia i filmy szkoleniowe na stronach www.mlodziezowasiatkowka.pl i you tubbe J.Bondok
Koordynator wojewódzki Jerzy Komorowski
Piśmiennictwo:
Forma zabawowa w nauczaniu sportowych gier zespołowych - Marian Bohdanowicz
Poradnik Trenera –Młodziezowa Akademia Siatkówki
Ruch to zdrowie.com.pl