Sekret skutecznego nauczania
„NAUCZANIE TO NIE WYPEŁNIANIA WIADRA, TO ROZPALANIE OGNIA.” – W.B. YEATS
Mielina = przyczyna
W dzieciństwie mielina wytwarzana jest partiami. Cykliczne powstawanie otoczek trwa do około trzydziestego roku życia. W tym czasie nasz mózg jest bardzo podatny na naukę nowych umiejętności. Następny wzrost mieliny następuje około pięćdziesiątego roku życia, po czym następuje jej systematyczny spadek.
Mechanizm działania mieliny polega na odpowiedzi na czyny: impulsy elektryczne podróżujące włóknami nerwowymi. Mielina reaguje na ciągłe powtórzenia. Potrafi wytworzyć się tylko na obwodach, które są używane. Jeżeli trenujesz przyjęcie zagrywki, to otoczki powstaną wokół włókien pozwalających przyswoić technikę przyjęcia zagrywki. Mielina jeżeli zaizoluje dany obwód, pozostaje on zaizolowany do samego końca. Aby nauczyć się nowej umiejętności musimy wytworzyć nowe otoczki mielinowe, nowe obwody, powtarzając nowe zachowania. Dlatego nawyki są tak trudne do przezwyciężania.
Dr Georg Bartzokis – profesor neurologii na uniwersytecie kalifornijskim stwierdził, iż każde ludzkie zachowanie, myśl czy uczucie może być precyzyjnie zmierzone sygnałem elektrycznym podróżującym przez nasz układ nerwowy, czyli układ zbudowany z włókien.
Otoczki mielinowe stanowią izolację, która owinięta dookoła tych włókien zwiększa siłę sygnału, jego prędkość i precyzję. Im częściej tworzymy sygnał w danym obwodzie, tym bardziej mielina optymalizuje jego działanie, wzmacniając i zwiększając łatwość przepływu myśli.
„Dlaczego nastolatki podejmują złe decyzje?
Ponieważ ich neurony mimo, że zajmują już swoje miejsca, nie są w pełni izolowane. Dopóki cały obwód nie jest opleciony izolacją, to chociaż jest w pełni sprawny nie będzie w stanie kontrolować instynktownego zachowania w toku wydarzeń. Nastolatki odróżniają dobre od złego, jednak podejmują więcej czasu aby podjąć słuszną decyzję.”
„Czemu mądrość przypisujemy starszym ludziom?
Ponieważ ich obwody są w pełni izolowane i służą im natychmiast. Są w stanie przetworzyć informacje na wielu poziomach. Mielina to żywa tkanka, rozpada się a my ją musimy odbudowywać. Rządzenie państwem czy pisanie powieści są najlepiej wykonywane przez ludzi, którzy wyprodukowali najwięcej mieliny.”
„Co robią wybitni sportowcy?
Przepuszczają impulsy przez konkretne obwody, pozwalając sygnałowi obudować je otoczkami mielinowymi. Po zakończonej sesji otrzymują oni sześciopasmowe łącze nerwowe, w którym sygnały poruszają się o wiele szybciej. To wyróżnia ich od pozostałych.”
NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI POLEGA NA IZOLOWANIU POŁĄCZEŃ NERWOWYCH ZA POMOCĄ OTOCZEK MIELINOWYCH, KTÓRE POZOSTAJĄ W REAKCJI NA ODPOWIEDNIE SYGNAŁY.
„Dlaczego ćwiczenie skoncentrowane na błędach jest takie efektywne?
Ponieważ najlepszą metodą do budowy skutecznego układu nerwowego jest jego używanie, pozwolenie sobie na błędy, użycie go ponownie, raz za razem. Podobnie jak do rozwoju potrzebne są błędy tak do rozwoju potrzebny jest czas. Obudowanie dużych układów nerwowych warstwą mieliny wymaga dużo czasu i energii.”