Cechy somatyczne, zdolności motoryczne i wydolność młodzieży siatkarskiej na poziomie gimnazjum
Rozwijający się młody organizm jest na tyle plastyczny, że w granicach biologicznej tolerancji można kształtować go w kierunku sprostania wymogom przyszłej specjalizacji w grze.
Jednym z warunków podnoszenia efektywności szkolenia młodych zawodników w wieloetapowym szkoleniu sportowym jest uwzględnienie prawidłowości rozwoju biologicznego. Teoretyczne podstawy oraz ogólne założenia treningu w dziecięco-młodzieżowych kategoriach wieku zostały już opracowane.
Należy zatem uwzględnić je w praktycznych działaniach w polskim systemie szkolenia siatkarek i siatkarzy. Osiągnięcie mistrzostwa sportowego przez zawodników wymaga spełnienia określonych warunków w zakresie:
- budowy somatycznej,
- energetycznych i regulacyjnych funkcji ustroju,
- właściwości psychiki,
- profilu i poziomu sprawności fizycznej,
- umiejętności technicznych i taktycznych,
- wiedzy teoretycznej.
Niektóre z tych czynników są w znacznej mierze zdeterminowane genetycznie. Stopień ich doskonałości, a także możliwości rozwoju należy rozpoznawać już w fazie doboru, określając zasadność podejmowania decyzji o wyczynowym uprawianiu sportu. Trzeba więc uwzględniać prognozy rozwoju sportowego i wymogi specjalizacji w perspektywie 6‐10 lat (już w fazie rozpoczynania szkolenia).
Równolegle do procesów wzrastania, różnicowania i dojrzewania organizmu, już we wczesnych fazach ontogenezy występują sprzyjające warunki do kształtowania podstaw przyszłych osiągnięć sportowych. Rozwijający się młody organizm jest na tyle plastyczny, że w granicach biologicznej tolerancji można kształtować go w kierunku sprostania wymogom przyszłej specjalizacji w grze.
Niniejsze opracowanie zawiera:
- uwarunkowania rozwojowe w szkoleniu młodych siatkarek i siatkarzy,
- przygotowanie kondycyjne siatkarzy (środki i metody),
- jak powinna przebiegać kontrola treningowa,
- ocenę cech somatycznych oraz zdolności motorycznych młodzieży siaktarskiej na poziomie gimnazjum,
- jak wzrasta wydolność beztlenowa i tlenowa siatkarzy i siatkarek?
Na podstawie otrzymanych wyników badań można wskazać, że do klasy sportowej powinno kwalifikować się młodzież z pewnymi parametrami. Jakimi? O tym możecie przeczytać w opracowaniu dr Grzegorza Grządziela, kierownika Zakładu Piłki Siatkowej na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.
doc dr Grzegorz Grządziel