Czy wiesz, że ... srebrny medal męska reprezentacja siatkówki zdobywała kolejno w latach 1975-1983 podczas Mistrzostw Europy w Belgradzie, Helsinkach, Paryżu, Sofii i Berlinie.

Cechy somatyczne, zdolności motoryczne i wydolność młodzieży siatkarskiej na poziomie gimnazjum

  • Publikacja posiada podłączone pliki PDF
Rozwijający się młody organizm jest na tyle plastyczny, że w granicach biologicznej tolerancji można kształtować go w kierunku sprostania wymogom przyszłej specjalizacji w grze.

Jednym z warunków podnoszenia efektywności szkolenia młodych zawodników w wieloetapowym szkoleniu sportowym jest uwzględnienie prawidłowości rozwoju biologicznego. Teoretyczne podstawy oraz ogólne założenia treningu w dziecięco-młodzieżowych kategoriach wieku zostały już opracowane. 

Należy zatem uwzględnić je w praktycznych działaniach w polskim systemie szkolenia siatkarek i siatkarzy. Osiągnięcie mistrzostwa sportowego przez zawodników wymaga spełnienia określonych warunków w zakresie:
  • budowy somatycznej,
  • energetycznych i regulacyjnych funkcji ustroju,
  • właściwości psychiki,
  • profilu i poziomu sprawności fizycznej,
  • umiejętności technicznych i taktycznych,
  • wiedzy teoretycznej.
Niektóre z tych czynników są w znacznej mierze zdeterminowane genetycznie. Stopień ich doskonałości, a także możliwości rozwoju należy rozpoznawać już w fazie doboru, określając zasadność podejmowania decyzji o wyczynowym uprawianiu sportu. Trzeba więc uwzględniać prognozy rozwoju sportowego i wymogi specjalizacji w perspektywie 6‐10 lat (już w fazie rozpoczynania szkolenia).

Równolegle do procesów wzrastania, różnicowania i dojrzewania organizmu, już we wczesnych fazach ontogenezy występują sprzyjające warunki do kształtowania podstaw przyszłych osiągnięć sportowych. Rozwijający się młody organizm jest na tyle plastyczny, że w granicach biologicznej tolerancji można kształtować go w kierunku sprostania wymogom przyszłej specjalizacji w grze.

Niniejsze opracowanie zawiera: 
  • uwarunkowania rozwojowe w szkoleniu młodych siatkarek i siatkarzy,
  • przygotowanie kondycyjne siatkarzy (środki i metody), 
  • jak powinna przebiegać kontrola treningowa, 
  • ocenę cech somatycznych oraz zdolności motorycznych młodzieży siaktarskiej na poziomie gimnazjum, 
  • jak wzrasta wydolność beztlenowa i tlenowa siatkarzy i siatkarek? 

Na podstawie otrzymanych wyników badań można wskazać, że do klasy sportowej powinno kwalifikować się młodzież z pewnymi parametrami. Jakimi? O tym możecie przeczytać w opracowaniu dr Grzegorza Grządziela, kierownika Zakładu Piłki Siatkowej na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.

doc dr Grzegorz Grządziel
DzieciMłodzieżNauczycieleBazy szkoleniowe - Akademie SOSBazy szkoleniowe - Szkoły PatronackieFacebook Młodzieżowej Akademii Siatkówki oraz Akademii Polskiej SiatkówkiRodzice