BUDOWANIE RELACJI COACHINGOWEJ TRENER - ZAWODNIK
Punktem
wyjścia relacji trener – zawodnik jest zbudowanie poczucia wzajemnego szacunku. Szacunku w stosunku do różnic w
poglądach, charakterach i zainteresowaniach, do tego, co jest nasze wspólne i
do tego, co indywidualne. Nieodłącznym elementem, który na to wpływa i buduje
siłę relacji jest rozmowa. Nie zdawkowa
wymiana zdań czy bieżących informacji, lecz rzeczywista komunikacja, z prawem
do wyrażania przez każdego z członków zespołu swojej własnej opinii na dany
temat, z nieraniącą nikogo dyskusją i argumentacją. By móc rozmawiać w taki
sposób, potrzebne jest zaufanie. Trzeba mieć świadomość, że nie zdobywa się go
z dnia na dzień – zaufanie budujemy, tak więc
potrzebujemy do tego czasu. Czasu na mówienie, czasu na pytanie,
lecz przede wszystkim czasu na słuchanie – aktywne słuchanie. Czym
ono jest? To przede wszystkim otwarcie się na rozmówcę oraz pełna akceptacja
jego emocji. Drogi trenerze, daj sobie czas na rozmowę z zawodnikiem. Odłóż
wszystkie inne zajęcia na później, autentycznie zainteresuj się tym, co on do
ciebie mówi. Poświęć jemu całą swoją uwagę, utrzymuj kontakt wzrokowy, zachęcaj
pytaniami do rozwinięcia tematu, nie przerywaj i nie komentuj, bądź cierpliwy i
upewnij się czy go dobrze zrozumiałeś. Słuchaj jego tak, jak sam
chciałbyś być wysłuchany przychodząc do najważniejszej dla
ciebie osoby ze swoim największym problemem. Twoje aktywne słuchanie
wzbudzi w podopiecznym zaufanie i większą otwartość, a tobie pozwoli lepiej
zrozumieć jego punkt widzenia. Podczas spotkań, rozmów podsumowujących trening,
mecz staraj się usiąść z grupą w zamkniętym kole, na tym samym poziomie (to
symbolizuje równość w zespole). Rzeczowo przedstaw statystyki, także jeśli są uwagi
krytyczne, ale zawsze zakończ pozytywami skierowanymi do wszystkich
zawodników. Wszyscy z nich czekają na twoje dobre słowo. Jako autorytet twoje
słowa mają moc (leczą lub kaleczą). Z
czasem zawodnicy sami będą konstruować pozytywne wypowiedzi na swój temat, ale
przykład pozytywnych uwag idzie od trenera. Zawsze zawodnicy chcą iść do szatni
z podniesioną głową, dobrą energią, nawet mimo przegranej lub gorszego treningu.
Powstaje wtedy przestrzeń do zastosowania w waszej relacji elementów
coachingowych.
W pierwszym
etapie pracy z podopiecznymi stosujemy mentoring, czyli
określanie działań, udzielanie informacji zwrotnej i chwalenie podopiecznych na
podstawie autorytetu i doświadczenia trenera. Z czasem przechodzimy do mentorocoachingu, czyli wprowadzamy dodatkowo samoocenę
zawodnika, który uczy się określać swoje mocne strony i obszar do rozwoju.
Trzeci etap pracy mentalnej związany jest z czystym coachingiem,
pracy na zasobach zawodnika, gdzie podopieczny bierze pełną odpowiedzialność
(wolność wyboru) za swoje postawy i decyzje, a trener tylko i aż towarzyszy
temu procesowi.
Czym charakteryzuje się relacja
coachingowa i na co warto zwracać największą uwagę?
Jest kilka
podstawowych warunków, o które należy zadbać w tego typu rozmowie. Ich
uniwersalność powoduje, że sprawdzają się zarówno w relacji dorosły - dorosły,
jak i w relacji dorosły – dziecko np. Trener - Zawodnik
1. Aktywnie słuchaj
Słuchanie to
pierwszy i najważniejszy punkt relacji coachingowej – zarówno przed jej
rozpoczęciem, jak i w trakcie trwania całej rozmowy. Nieumiejętność słuchania,
to jedna z największych barier w kontaktach międzyludzkich (aktywnego słuchania można nauczyć się). Nie pozwól więc, by
stworzyła barierę między tobą i twoim zawodnikiem. Słuchaj ze
zrozumieniem, podsumowuj wypowiedzi zawodnika, zwróć uwagę nie tylko
na treść wypowiedzi, lecz także na to, jak podopieczny zachowuje się w trakcie
mówienia: jak zmienia się jego postawa, gesty, ton głosu i wyraz twarzy. Jakie towarzyszą
jemu emocje. Pamiętaj, że mówimy nie tylko ustami. Kiedy zauważysz, że
podopieczny przeżywa bardziej dany fragment swojej opowieści, delikatnie dopytaj
go, co ważnego w tym dla niego było, poproś, żeby rozwinął temat. W tym
momencie tak ważne jest zaufanie i szacunek oraz pewność zawodnika, że jesteś przy
nim, że jego nie ocenisz lecz wesprzesz, pomożesz zrozumieć,
poukładać, znaleźć rozwiązanie.
2. Zadawaj mądre pytania
Znacznie
wartościowsza będzie twoja pomoc w samodzielnym znalezieniu przez
zawodnika rozwiązań niż podawanie jemu gotowych
instrukcji – nawet, jeśli byłyby najlepsze ze wszystkich dostępnych. Dając
gotowe rozwiązanie pomagasz może doraźnie rozwiązać problem, długofalowo uczysz
jednak zawodnika, że sam by sobie z tym nie poradził (pierwszy krok do
bezradności). Zamiast tego, zadawaj jemu pytania. Najlepiej, by były to pytania otwarte, które zachęcają do dłuższej wypowiedzi,
głębszego wejścia w temat, uzyskania większej liczby informacji. To pytania
rozpoczynające się od: Co? Jak? Kiedy? Gdzie? Kto? Jaki?
Po co? W jakim celu? Pytania rozpoczynające się od Dlaczego?, to też
pytania otwarte, unikaj jednak konstrukcji pytań ze słowem „dlaczego”. Często
powodują one poczucie zagrożenia, onieśmielenia, potrzebę obrony lub
usprawiedliwiania się, co zdecydowanie nie tworzy atmosfery otwartości.
Przykłady:
Zamiast dawać rady i rozwiązania,
jak: „Powiem Ci, co powinieneś teraz zrobić.”, „Najlepiej zrób to tak…”, zapytaj
zawodnika: „Co w związku z tym zrobisz?, „Jaki masz pomysł na
rozwiązanie tej sytuacji?”.
3. Stwórzcie razem mapę sytuacji
Poprzez
odpowiednie zadawanie pytań odtworzysz obraz rzeczywistości zawodnika
(najczęściej inny niż twój). Pamiętaj, że każdy z nas postrzega rzeczywistość
inaczej, nie ma lepszych i gorszych map rzeczywistości,
nie chodzi też o to, byś narzucił zawodnikowi swój obraz lecz po prostu zrozumiał jego sposób postrzegania. Przecież każdy jest
inny. Unikaj roztrząsania przez zawodnika jednego aspektu sprawy i przerzucania
winy na innych, to do niczego nie prowadzi. Poszukajcie wspólnie obszarów, na
które zawodnik ma wpływ, w którym może coś zmienić. Sprawdź, co w tej całej
sytuacji jest dla niego najważniejsze.
Przydatne pytania:
„Co się stało?”
„Jak się wtedy czułeś?”
„Jak chciałbyś, żeby było?”,
„Co w tej sytuacji było dla Ciebie
najważniejsze?”
„Co w tej sytuacji było dla Ciebie najtrudniejsze?”
„Co w przyszłości mógłbyś zrobić
inaczej?”
„W jaki sposób możesz się zachować,
gdy taka sytuacja znów się pojawi?”
„Czego możesz się z tego nauczyć?”
4. Pomóż zawodnikowi sprecyzować jego cel
Możecie się
skupić na tym, co twój zawodnik chce osiągnąć, co chce zmienić i po co. Jak
chciałby, żeby było. Zapytaj też, jak będzie się czuł, gdy już to osiągnie, co
będzie w tym wyjątkowego. Pozwól jemu poczuć oczami wyobraźni,
że już osiągnęła swój cel. Wykorzystaj jego naturalną umiejętność przeniesienia się w
sferę wyobraźni i marzeń.
Przydatne pytania:
„Czego pragniesz w tej sytuacji?”
„Czego chcesz zamiast tego co jest
teraz?”
„O czym marzysz?”
„Czego doświadczasz jak o tym
myślisz?”
„Jak się dowiesz, że osiągnąłeś swój
cel?”
„Co pomoże Ci w osiągnięciu Twojego
celu?”
„Wyobraź sobie, że już osiągnąłeś
swój cel – jak się teraz czujesz?”
„Co jest dla Ciebie w tym ważne?”
5. Przeanalizuj różne opcje rozwiązań – niech
propozycje wyjdą od zawodnika
To dobry
moment, by poszukać możliwości dojścia do realizacji założonego celu. Wykorzystaj
kreatywność zawodnika i zachęć go do wymyślania przeróżnych sposobów, tak,
jakby wszystkie dały się rzeczywiście zrealizować. Pobudź naturalną
spontaniczność i chęć zabawy swojego podopiecznego. Spiszcie lub
zapamiętajcie przynajmniej kilka opcji działania.
Przydatne pytania:
„Co jeszcze mógłbyś zrobić?”
„Co jeszcze w tym temacie?”
„A gdyby nie było żadnych
ograniczeń?”
„Jaki masz jeszcze pomysł?”
6. Zachęć zawodnika do podjęcia decyzji co do dalszych
działań
Z otrzymanej
listy czas wybrać opcję, od której zawodnik zacznie realizację swojego celu.
Odpowiedzialność za działanie, to wolność wyboru drogi przez Twojego
podopiecznego. Potrzeba tylko i aż Twojej akceptacji i wsparcia.
Przydatne pytania:
„Które z podanych rozwiązań
najbardziej Cię przekonuje?”
„Co jest w nim takiego, że czujesz,
że to dobry kierunek działania?”
„Co w takim razie teraz zrobisz?”
„Kiedy to zrobisz?”
„W jaki sposób?”
Dzięki tym
pytaniom od wyjściowego problemu dochodzimy do konkretnego rozwiązania i
działania, równocześnie wzmacniając w zawodniku poczucie zaradności i
odpowiedzialności za siebie.
7. Wzmacniaj zawodnika
Pozytywne
wzmocnienia budują pozytywne zachowania, nie
szczędź więc zawodnikowi pochwał za dobry pomysł, za dojrzałe podejście do
trudnego tematu, za każdy mały krok ku jego
samodzielności. Zwracaj
uwagę, jak ważne jest dla ciebie zaufanie, którym cię obdarzył, że cieszysz się
z rozmów, które ze sobą prowadzicie, że wierzysz, że sobie poradzi. Czy
potrafisz wyrazić swoje pozytywne emocje do zawodnika?
8. Bądź
naturalny, prawdziwy i energetyczny
Każdy trening, mecz ma swoją energię.
Zespół pozyskuje energię z poszczególnych członków i przede wszystkim trenera.
Trener czasami potrzebuje być aktorem. Aktorem rozumianym jako ekspresja
pozytywnych emocji. Pokaż wyjątkowo mocno, że jesteś razem ze swoim zespołem.
Pokaż poprzez gesty i mimikę swoje zaangażowanie. Uśmiechnij się, graj razem ze
swoimi zawodnikami J Jesteś lustrem dla swojego zespołu J
Relacja
coachingowa działa w dwie strony: Trenera i Zawodnika. Wpływa na
rozwój wszystkich zaangażowanych stron procesu. Przynosi efekty wychowawcze,
radość wspólnego przekraczania własnych ograniczeń, poszerza horyzonty myślowe,
wpływa na jakość życia wszystkich członków zespołu. Same dobre rzeczy, które
mogą stać się czymś naturalnym w funkcjonowaniu Twojego zespołu. Wystarczy spróbować i poprzez działanie sprawdzić skuteczność tego narzędzia pracy z drugim człowiekiem.
Początkowo
możesz mieć wrażenie nienaturalności waszych rozmów coachingowych, nowych
zachowań lecz to całkiem normalne. Gdy uczymy się nowej umiejętności
potrzebujemy praktyki, by poczuć się z nią swobodnie. Jednak jeśli chcesz by
zawodnik ufał Tobie, Ty również sobie zaufaj. Nie poddawaj się, próbuj,
pogłębiaj swoje umiejętności trenera-coacha. Gdy
zobaczysz, jak Twoi zawodnicy stają się coraz bardziej samodzielni, pewni
swojej wartości, a równocześnie otwarci w relacji z Tobą, będziesz wiedział, że
było warto.
Prowadzenie
zespołu nie jest prostym równaniem matematycznym, w którym dwa plus dwa równa
się cztery. W trenerstwie pojawiają się mnożenia, dzielenia, całki i różniczki.
Nie ma prostych zasad i odpowiedzi pasujących do każdej sytuacji. Pytajmy więc i słuchajmy naszych podopiecznych – pamiętajmy tylko, by
słuchać ich tak naprawdę. W chwili, gdy zostajesz świadomym swoich mocnych stron i stron
do rozwoju trenerem, stajesz
wobec jednego z najtrudniejszych i zarazem najpiękniejszych zadań w swoim życiu
- towarzyszenia zawodnikowi na
drodze jego rozwoju. Trener, pragnący świadomie uczestniczyć w procesie wychowawczym,
dba o poszerzanie i wzmacnianie własnych kompetencji (jest otwarty na nową
wiedzę i nowe zachowania). W naszym coraz bardziej złożonym
społeczeństwie trenerzy stają przed większą ilością wyzwań niż kiedykolwiek
wcześniej. Dlatego metody wsparcia proponowane zespołowi muszą ulec zmianie,
aby w adekwatny sposób wspierać te głębokie przemiany i sprostać nowym
wyzwaniom. Każda zmiana na początku boli, a potem staje się czymś naturalnym i
właściwym. Gdy coś nie działa, zastosuj coś nowego, spróbuj inaczej, a gdy już
zadziała masz wiele satysfakcji i radości ze zmiany J
Nie daję Wam
gotowych odpowiedzi i rozwiązań, bo zabrałbym Wam satysfakcję samorozwoju i nie
ma takich gotowców J. Wszystko
co dotyczy budowania zespołu jest elastyczne i w stałym procesie zmiany. Jednak
wierzę w Waszą otwartość, chęć rozwoju i pozytywne nastawienie. Jak to wszystko
ogarnąć? J Małymi
krokami do przodu J Sprawdzaj
wiedzę w działaniu…spróbuj J
Zawodnicy są
często lustrem postawy i zachowań swojego trenera. Bądź
naturalny i prawdziwy oraz zawsze pozytywny i szukający wspólnie z zawodnikiem
rozwiązań (rozwiązania zawsze istnieją, chodź czasami nie zawsze je dostrzegamy
J).
W razie
pytań, opinii proszę o kontakt:
Tel.
502 637 275 email: coachingsportowy@wp.pl
Pozdrawiam
J
Przemek
Pieczyński
Dyskusje użytkowników
1 komentarzebardzo przydatne informacje