Zasady i kryteria oceny potencjału motorycznego ucznia i klasy
Punktem wyjścia do
oceny jest pomiar wzrostu, który jest dominujący dla siatkówki. Przy ustalaniu
pozostałych kryteriów oceny przyjęto zasadę określenia norm, które badany
powinien spełnić aby jego udział w procesie treningowym pozwalał mu na swobodny rozwój. Wzięto tu pod
uwagę jego budowę ciała, możliwości tlenowe i umysłowe. Kolejnej ocenie
podlegają testy, które pokazują potencjał badanego w zakresie koordynacji,
skoczności, siły i szybkości. Uczeń może uzyskać maksymalnie 10 punktów.
Na ocenę klasy
wpływają uczniowie z największym potencjałem. Wyróżniono 3 warunki które
składają się na ocenę klasy. Czwarty warunek pozwala klasom, które nie mają
uczniów o wysokim potencjale uzyskać pozytywny stopień gdy łączna ilość punktów
mieści się w określonym przedziale.
Ocena stopnia potencjału motorycznego
ucznia
Ocena składa się z 3 elementów:
- Określenie wyjściowej ilości punktów na podstawie zakresu wzrostu w jakim znajduje się dany uczeń (liczba punktów odpowiada zakresowi). TABELA 2
- Uczeń powinien spełniać określone normy (budowy ciała, wytrzymałości i nauki). Za każdą niespełnioną normę zawodnikowi odejmuje się 1 punkt od ilości punktów uzyskanych za wzrost. TABELA 3
- Za wybitne wyniki w testach skoczności siły i szybkości uczeń otrzymuj bonusowe punkty, które dodaje się do ilości punktów przyznanych za wzrost, po ew. odjęciu punktów za niespełnione normy. TABELA 4,5
TABELA 2. Zakresy wzrostu do określenia ilości punktów dla danego ucznia
Zakres |
Dziewczęta |
Chłopcy |
||||||
VI |
V |
IV |
III |
VI |
V |
IV |
III |
|
Punkt |
6 |
5 |
4 |
3 |
6 |
5 |
4 |
3 |
Gim I |
≥182 |
181-178 |
177-174 |
173-170 |
≥187 |
186-183 |
182-179 |
178-175 |
II |
≥184 |
183-180 |
179- 176 |
175-172 |
≥188 |
187-184 |
183-180 |
179-176 |
III |
≥186 |
185-182 |
181-178 |
177-174 |
≥190 |
189-187 |
186-184 |
183-178 |
SPG I |
≥187 |
186-183 |
182-179 |
178-175 |
≥ 193 |
192-189 |
188-185 |
184-181 |
II/III |
≥188 |
187-184 |
183-180 |
179-176 |
≥ 196 |
185-192 |
191-188 |
187-184 |
*uczniowie, których wzrost jest niższy niż przedstawiony w zakresie III nie otrzymują żadnego punktu za wzrost ale ich wyniki dotyczące norm i testów liczą się i mogą w niektórych wypadkach wpływać na ocenę klasy.
TABELA 4. Wartości norm i testów dla dziewcząt
|
Minimalne normy |
Testy |
|||||
|
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
4 |
Klasa |
Wskaźnik Rohrera |
Bip - test |
Średnia ocen |
Skok w dal z miejsca |
Wyskok dosiężny |
Rzut p. lek. 2 kg |
T - test |
|
wskaźnik |
zal. poziom |
średnia |
m |
m |
m |
sek. |
GIM I |
1,22 |
7 |
4,2 |
2,00 |
2,85 |
8,0 m |
11,5 s |
II |
1,24 |
8 |
4,2 |
2,05 |
2,90 |
9,0 |
11,2 |
III |
1,26 |
8 |
4,2 |
2,10 |
2,95 |
10,0 |
10,9 |
SPG I |
1,28 |
8 |
4 |
2,15 |
3,00 |
11,0 |
10,6 |
II/III |
1,30 |
9 |
4 |
2,20 |
3,05 |
12,0 |
10,3 |
TABELA 5. Wartości norm i testów dla chłopców
|
Minimalne normy |
Testy |
|||||
|
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
3 |
4 |
Klasa |
Wskaźnik Rohrera* |
Bip – test* |
Średnia ocen* |
Skok w dal z miejsca |
Wyskok dosiężny |
Rzut p. lek. 2 kg |
T - test |
|
wskażnik |
zal. poziom |
średnia |
m |
m |
m |
s |
GIM I |
1,12 |
8 |
4,0 |
2,30 |
3,00 |
9,5 |
10,8 |
II |
1,14 |
9 |
4,0 |
2,37 |
3,07 |
11,0 |
10,5 |
III |
1,16 |
9 |
4,0 |
2,44 |
3,14 |
12,5 |
10,2 |
SPG I |
1,18 |
9 |
3,8 |
2,51 |
3,21 |
14,0 |
9,9 |
II/III |
1,2 |
10 |
3,8 |
2,58 |
3,28 |
16,0 |
9,6 |
*Średnia
ocen za ostatni semestr.
*Określenia wskaźnika Rohrera i instrukcji przeprowadzenia
Bip-testu należy szukać w internecie.
TABELA 6. Ocena ucznia
Stopień |
Ilość punktów |
Stopień |
Ilość punktów |
1 -
niedostateczny |
≤0 |
4- dobry |
5-6 |
2- dopuszczający |
1-2 |
5- bardzo dobry |
7-8 |
3- dostateczny |
3-4 |
6 -celujący |
9-10 |
Ocena stopnia potencjału motorycznego klasy
Otrzymany stopień jaki
uzyskuje klasa zależy od rodzaju spełnionego warunku. TABELA 1
TABELA 1. Stopień oceny potencjału
klasy wg punktów zdobytych przez najlepszych uczniów
Stopień |
Warunek 1 |
Warunek 2 |
Warunek 3 |
Warunek 4 (Suma punktów) |
1 -
niedostateczny |
Uczniowie
nie spełniają żadnego z warunków |
|||
2- dopuszczający |
1 uczeń 6 pkt |
2 uczniów 9 pkt |
3 uczniów 12 pkt |
17 pkt |
3- dostateczny |
2 uczniów 11 pkt |
3 uczniów 14 pkt |
4 uczniów 17 pkt |
22 pkt |
4- dobry |
3 uczniów 16 pkt |
4 uczniów 19 pkt |
5 uczniów 22 pkt |
27 pkt |
5- bardzo dobry |
4 uczniów 21 pkt |
5 uczniów 24 pkt |
6 uczniów 27 pkt |
32 pkt |
6 -celujący |
5 uczniów 26 pkt |
6 uczniów 29 pkt |
7 uczniów 32 v |
37 pkt |
* Oceny minusowe uczniów nie są brane pod uwagę przy ocenie punktowej klasy.